Kunstmatige zoetstof aspartaam vergroot de kans op hoofdpijn en 90 andere klachten

Aspartaam

Er zijn ongeveer 90 lichamelijke klachten die vaak samengaan met een hoge inname van de zoetstof aspartaam. MIgraine en andere soorten hoofdpijn horen bij deze lijst. Het is niet uit te sluiten dat ook clusterhoofdpijn negatief wordt beïnvloed door deze zoetstof. Aspartaam veroorzaakt meer dan 75% van de negatieve bijeffecten van alle E-nummers. In de Europese unie worden E-nummers gebruikt om industriële toevoegingen aan voeding aan te duiden. Naast aspartaam zullen ook andere negatieve E-nummers worden besproken, want er zijn nog veel meer vergelijkbare zoetstoffen.

Helaas is zowel suiker als aspartaam slecht voor je.

Ook suiker verhoogd de kans op hoofdpijnklachten aanzienlijk. Uit een onderzoek is gebleken dat het mogelijk is om het aantal migraine aanvallen en spanningshoofdpijn met 75% te verlagen door middel van een koolhydraat arm dieet. Ja, je leest het goed. Je hebt 4 keer zoveel kans op hoofdpijnklachten als je veel snelle koolhydraten tot je neemt. Wilt je hier meer over weten ga dan naar een onderstaande blogpost:

Kan ik mijn migraine verminderen met een ketogeen dieet?

Is er een verband tussen suiker en hoofdpijn?

Het eten van suiker vergroot de schommelingen van het bloedglucose. Eerst heb je een te hoog bloedsuiker en produceert je lichaam veel insuline. Hierdoor krijg je na een paar uur juist een te laag bloedsuiker. Een laag bloedsuiker zorgt ervoor dat je meer cortisol gaat aanmaken. Cortisol zet de spieren om in glucose en veroorzaakt de “fight or flight response”. De spieren trekken zich samen en je krijgt een verhoogde hartslag. Het gevolg is vaak spanningshoofdpijn. Een ander punt is dat de schommelingen van het bloedsuiker een verhoogde kans geeft op ontstekingen. De ontsteking van de trigeminus is de oorzaak van migraine.

Light frisdranken zijn meestal niet bepaald gezonder.

Helaas helpen de light-frisdranken niet om hoofdpijnklachten te verminderen. Sterker nog; aspartaam verhoogd de kans op een aanzienlijk aantal fysieke klachten. Een groot aantal daarvan is neurologisch van aard, omdat aspartaam een neurotoxine is.  Het wordt officieel een “excitotoxin” genoemd, omdat het zenuwcellen “exciteerd”, of prikkelt tot het punt dat ze afsterven.  Het is niet uit te sluiten dat de combinatie van aspartaam en suiker een nog slechtere combinatie is. Dit komt omdat beide op een andere manier klachten veroorzaken.

Helaas blijken de hersenen vaak onvoldoende beschermd te zijn tegen aspartaam.

Er is een bescherming rond de hersenen, die ervoor zorgt dat bepaalde stoffen niet de hersenen in kunnen. Sommige mensen hebben dus voldoende bescherming. Helaas is deze barrière bij veel mensen niet goed genoeg om te beschermen tegen aspartaam. Meestal krijg je pas klachten als het al te laat is. Voordat zich ernstige neurologische klachten gaan voordoen, is meestal al 75% van de bij het symptoom betrokken hersencellen beschadigd. Dit is een enorm percentage. Ook als je niets merkt kan je dus al hersenschade hebben opgelopen.

Aspartaam veroorzaakt of verergerd allerlei klachten.

Bij een verhoogde inname van aspartaam is er een verhoogde kans op maar liefst 90 lichamelijke klachten. Voor ons is spanningshoofdpijn en migraine belangrijk, maar het is niet uit te sluiten dat ook aangezichtspijn en clusterhoofdpijn negatief worden beïnvloed door aspartaam, omdat deze neurologisch van aard zijn. Een aantal belangrijke klachten staan in de onderstaande lijst:

  • Hoofdpijn/ migraine.
  • Vermoeidheid.
  • Duizeligheid.
  • Misselijkheid.
  • Spierkramp.
  • Toename lichaamsgewicht.
  • Huiduitslag.
  • Depressie.
  • Sneller geïrriteerd.
  • Depressie en angstaanvallen.
  • Verhoogde hartslag.
  • Slapeloosheid.
  • Problemen met het zicht/ de ogen.
  • Problemen met het gehoor.
  • Geheugenverlies.
  • Ademhalingsproblemen.
  • Gewrichtspijn.

En dat zijn nog niet eens de belangrijkste van deze 90 klachten.  Aspartaam verhoogd namelijk ook de kans op verschillende ernstige chronische ziekten.

Aspartaam verhoogd de kans op chronische ziekten en de verslechtering daarvan.

Volgens de studie was er een verhoogde kans op de volgende chronische ziekten:

  • Hersentumoren
  • Multiple Sclerose (MS.) Dat is de aantasting van je zenuwstelsel met uitvalverschijnselen, die steeds erger worden. Dit geeft ook een verhoogd risico op aangezichtspijn.
  • Epilepsie.
  • Chronisch vermoeidheid syndroom.
  • Parkinson.
  • Alzheimer.
  • Mentale retardatie.
  • Lymfeklierkanker (lymfoom).
  • Geboortedefecten.
  • Fibromyalgie.
  • Diabetes.

Een schrikbarende lijst is het niet? Wat mij opviel was dat zwangere vrouwen dus ook geboortedefecten kunnen veroorzaken bij hun ongeboren kind. Als je iemand kent die zwanger is, laat dit dan alstublieft weten!

Veel van de bovenstaande chronische ziekten kunnen ook hoofdpijnklachten als secundair symptoom hebben. Dat kan het geval zijn bij: hersentumoren, MS, epilepsie, chronisch vermoeidheid syndroom, fibromyalgie en diabetes.

De maximale dagelijkse hoeveelheid aspartaam.

Wat mij betreft is de maximale dagelijkse hoeveelheid gelijk aan nul. De maximale dagelijkse hoeveelheid wordt door veel te hoog gesteld door verschillende instanties. Soms zelfs tot 40mg per kilogram lichaamsgewicht. Dat is altans de in europa vastgestelde maximale hoeveelheid. Om aan te tonen dat dit onzin is moeten we verder kijken naar de samenstelling van de stof. Aspartaam bestaat uit drie chemische stoffen: asparaginezuur, methanol en phenylalanine.

Aspartaam bevat asparaginezuur.

Er zijn inmiddels al 500 studies bekend naar asparaginezuur. Uit deze studies blijkt dat er neurologische schade optreed. De eerder besproken klachten worden hierdoor mede verklaard. Daarnaast kan het lang duren voordat de eerste symptomen zich voordoen. Het is dan meestal te laat.

Apartaam bevat methanol.

Aspartaam bevat onder andere methanol. De maximale hoeveelheid methanol die je per dag binnen mag krijgen bedraagt 7,8 mg. De aanbevolen hoeveelheid is uiteraard helemaal geen methanol, want het is giftig. Een liter van de gemiddelde frisdrank bevat 56 mg methanol (als aspartaam). Dat betekent dat je met een enkel glas frisdrank al teveel methanol binnenkrijgt.

Mensen die veel aspartaam gebruiken krijgen 250mg per dag binnen. Dat is 32 keer het toxische niveau.

Aspartaam bevat phenylalanine.

Deze stof is van nature aanwezig in de hersenen, maar kan zich bij sommige mensen ophopen tot gevaarlijke concentraties. Phenylalanine kan invloed uitoefenen op de hoeveelheid serotonine in de hersenen. Het veroorzaakt daarmee allerlei problemen zoals:

  • Depressie.
  • Slapeloosheid.
  • Angstaanvallen.

Bij mensen met deze klachten komt spanningshoofdpijn zeer veel voor als een secundair symptoom. Deze klachten worden vaak behandeld met antidepressiva en pijnstillers. In mijn optiek zou het geen kwaad kunnen om eerst te letten op de inname van zoetstoffen.

Een dieet kan hoofdpijnklachten aanzienlijk verminderen.

Overigens heeft het dieet zeer veel invloed op veel hoofdpijn klachten. Niet alleen aspartaam, maar ook suiker, nitraten en tyramine in bier en wijn kunnen hoofdpijn veroorzaken. Als je meer wil weten over het voorkomen van bijvoorbeeld migraine ga dan naar:

Wat zijn de oorzaken van migraine?

Ook heb ik eerder in dit artikel al verwezen naar de topics over suiker en het laag koolhydraat dieet.

Wat zijn de producten die je moet vermijden?

Vermijd bij voorkeur alle producten die aspartaam of andere neurotoxines bevatten. Aspartaam moet verplicht op het etiket staan bij ieder product. In Europa moet het E-nummer vermeld staan. De E-nummers die je moet mijden zijn:

  • E951 Aspartaam.
  • E962 Zout van aspartaam.

Andere zoetstoffen die kwaad kunnen zijn:

  • E-950 Acesulfam K.
  • E-952 Cyclamaat.
  • E-953 Isomalt.
  • E-954 Saccharine.
  • E-955 Sucralose (ook bekend als splenda).
  • E-961 Neotaam.

Het is mij niet bekend of deze stoffen allemaal excitoxines zijn met een vergelijkbare werking als aspartaam. Ze staan overigens wel bij dezelfde categorie E-nummers. Deze E-nummers moeten allemaal sterk worden afgeraden. Zie ook de bronvermelding.

En hoe zit het dan met de andere zoetstoffen?

Er zijn ook zoetstoffen die polyolen of suikeralcoholen worden genoemd. Deze zijn aanzienlijk minder schadelijk. Helaas worden deze zeer hoog gedoseerd, waardoor ze toch afgeraden moeten worden:

  • Maltitol
  • Lactitol
  • Xilitol
  • Erythritol

Je kunt deze herkennen aan de lettergreep “ol”. Deze stoffen kunnen darmproblemen veroorzaken, zoals een veel lucht in de darmen en een opgezwollen buik.  Dit kan behoorlijk veel pijn doen. Dat heb ik zelf ook ervaren deze zoetstoffen passen echter binnen een laag koolhydraat dieet. De maximale hoeveelheid per dag is 35 gram. Dit zit al snel in een chocoladereep van 100 gram. Bij pure chocolade is dat overigens anders.

Eigenlijk alle andere zoetstoffen moeten worden vermeden behalve:

  • E-959 Neohesperidine
  • E-960 stevia (ook bekend als steviol glycosides en ja dit is ook een suikeralcohol, maar met minder negatieve bijwerkingen).

In de regel kun je het beste alle industrieel bewerkte voeding zoveel mogelijk vermijden. Om het leven aangenaam te houden kun je het beste stevia gebruiken.

Ik zag laatst voor de zoveelste keer een huilende peuter rondlopen in de supermarkt. Zijn moeder had hem vlak daarvoor verboden om snoepgoed mee te nemen. Het is natuurlijk uitmuntend om jong te beginnen met gezonde voeding en vooral weinig suiker.  DIt veroorzaakt alleen bij veel kinderen een tegengesteld gedrag als ze eenmaal zelf dingen kunnen aanschaffen. Deze logica is afkomstig van Martin Gauss, die altijd waarschuwt voor de keerzijde van het veelvuldig corrigeren van gedrag. Veel beter is het belonen van goed gedrag. Het is daarom beter om kinderen van jongs af aan bewust te leren kiezen welke gezonde producten ze lekker vinden.

Naast stevia producten voor in de koffie of zelf gebakte taarten, zijn er ook chocoladerepen, winegum snoepjes,  en eiwit shakes die passen binnen een laag koolhydraat dieet.

Bol.com heeft een groot assortiment van lekkere en gezonde steviaproducten.

Het beste natuurlijke alternatief voor zoetstoffen en suiker.

Er zijn natuurlijk veel verschillende noten en zaden die best lekker zijn. Sommige daarvan moet je zelf pellen, zodat je lang bezig bent en automatisch minder calorieën binnen krijgt. Zoals bijvoorbeeld: pompoenpitten, zonnebloempitten,  pinda’s in de dop en pistachenoten. Helaas bied dit weinig voor de zoetekauwen onder ons. Een alternatief is uiteraard gedroogd fruit.

Gedroogd fruit bevat helaas veel koolhydraten in de form van fructose en dat proeft bijna net zo zoet als normaal sucrose (tafelsuiker). Sterker nog, fructose is een soort suiker. Fructose past daarom niet binnen een laag koolhydraat dieet. Het kan het afvallen beperken, omdat het de aanmaak van het vetopslaghormoon insuline verhoogd. Het is echter veel beter om fruit te snoepen dan andere producten met suiker en zoetstoffen. Daarnaast zijn de fruitsuikers automatisch gecombineerd met een goede hoeveelheid vezels en zelfs vitamines en mineralen. Vezels verlagen de opnamesnelheid van fructose aanzienlijk, waardoor er minder insuline wordt aangemaakt dan bij sucrose.

Voorbeelden van gezond gedroogd fruit zijn uiteraard: rozijnen, abrikozen, pruimen, banaan, cranberries, dadels, vijgen en nog vele andere producten. Sommige van deze producten vallen zelfs onder de zogenaamde superfoods, omdat ze zo gezond zijn. Deze producten vallen ook vaak goed in de smaak bij kinderen.

Tot slot.

Vermijd bij voorkeur alle excitoxines en vooral aspartaam. Ook al probeert de voedingsindustrie op allerlei manieren leugens te verspreiden. 100% Van de door de industrie gefinancierde bronnen geven aan dat aspartaam veilig is en 92% van de onafhankelijke studies tonen aan dat aspartaam de gezondheid ernstige schade kan berokkenen (zie de NCBI bron).

Het voedingscentrum is helaas ook nog niet van mening veranderd. Zij noemen de termen: “niet bewezen”. Er zijn echter overweldigende hoeveelheden onderzoeken naar dit onderwerp. Ik noem bij de bronvermelding een onderzoek, welke verwijst naar 500 medische studies. Op scholar google zijn daarnaast op het moment van schrijven 66100 aspartaam gerelateerde wetenschappelijke onderzoeken te vinden. Lang niet iedere studie gaat specifiek over de gezondheidseffecten, maar het is wel degelijk overweldigend bewezen dat er problemen zijn met aspartaam.

Waarom zou je eigenlijk een risico willen nemen?

Deel dit topic met anderen op social media!

 

Bronnen:

Wetenschappelijke bron, welke  verwijst naar 500 wetenschappelijke studies: https://www.curezone.org/foods/aspartame.asp

https://www.ahealthylife.nl/lijst-van-e-nummers/

http://www.sugarfreestevia.net/suikeralcohol.html

De industrie heeft niet het beste met u voor: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC548217/

You May Also Like

About the Author: Bas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *