Hoofdpijn, fortnite en andere games

Ben je ook zo dol op fortnite? Of ben je fan van andere games, zoals starcraft? Bijna alle games geven je een kick vergelijkbaar met cocaïne of seks. Helaas kun je daarnaast ook hoofdpijn krijgen van het gamen. Waarom krijg je hoofdpijn en hoe voorkom je deze soort hoofdpijn?

We zullen het hebben over voeding en activiteiten die de kans op hoofdpijn verminderen. Maar nu eerst de meest voorkomende bron van ergernis:

Wat te doen als je ouders of echtgenoot moeilijk doen?

Iedereen kent dat wel. Gezeur! En als er iets hoofdpijn oplevert is dat het wel. Het beste wat je kunt doen is hen ervan overtuigen dat het een normale hobby van je is en dat het geen slechte invloed op je heeft. Je kunt het beste een deal met je ouders of echtgenoot sluiten zoals: “ik mag een uurtje gamen als ik”:

  • Gezond gegeten en gesport heb.
  • Mijn huiswerk of studie activiteiten af heb.
  • Een goed rapport hebt gehaald.
  • Eerst gezellig heb zitten keuvelen met mijn vriendin/ echtgenoot.
  • Eerst de youtube filmpjes van gisteren heb bewerkt en op youtube heb geplaatst. Hopelijk kun je daar later reclame inkomsten van krijgen.

En nog vele andere opties. Probeer het nuttige en het aangename te combineren! Dat voorkomt de nodige hoofdpijn!

Maar hoe zit dat nu precies met hoofdpijn door het gamen zelf?

Gamen is verslavend en niet zo’n beetje ook!

Tijdens het gamen produceren je hersenen het verslavingshormoon dopamine. Daarnaast maakt je lichaam stresshormonen aan, zoals cortisol, adrenaline en noradrenaline. Adrenaline ken je vast wel van een uitje in het pretpark of tijdens het skiën. Je lichaam maakt zich klaar voor de “fight or flight” respons. De spieren spannen zich aan, de hartslag en bloeddruk gaan omhoog en je wordt een stuk alerter. Je krijgt er een kick van. Noradrenaline zorgt daarnaast voor een verhoogde zuurstofopname. Dit hormoon wordt zelfs gebruikt bij mensen met een ernstige pinda allergie, zodat ze weer vrij kunnen ademen. Ook handig voor bij de astma.

Hoofdpijn of slapeloosheid door het gamen

Helaas worden bepaalde hormonen verlaagd. Het gaat daarbij om serotonine, het gelukshormoon. Dit hormoon is te laag bij mensen met een depressie. Je kunt dus zelfs een depressie ondervinden door het hebben van verslavingen.

Bij een laag serotonine wordt het lastig om te slapen. Dit komt omdat je te weinig melatonine aanmaakt. Dit komt ook door het zien van een beeldscherm. Blauwe kleurtinten verlagen je melatonine en geven je een wakker gevoel. Dat kan tot uren na het gamen van invloed zijn. De beste manier om dat te verminderen is het instellen van de nachtlamp. Je kunt de instellingen van je beeldscherm als volgt veranderen:

Rechter muisklik=> beeldscherm instellingen=> nachtlamp aanzetten als deze uit stond.

Op deze manier heb je de nachtlamp aangezet, zodat je daarna veel gemakkelijker in slaap zult vallen.

Hoofdpijn en slapeloosheid verminderen.

Bij een verlaagd serotonine kun je hoofdpijnklachten krijgen. Daarnaast spelen ook de stresshormonen hierbij een belangrijke rol. Die verhogen namelijk de spierspanning. Door de verhoogde spierspanning krijg je spanningshoofdpijn.

Je kunt de kans op hoofdpijn en slapeloosheid gemakkelijk verminderen. Ook als je dol bent op games! Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat je daarbij voeding moet eten die rijk is aan een stofje genaamd: L-tryptofaan. Daarnaast moet je voldoende kalium en magnesium binnen krijgen. Dat zijn de belangrijkste stoffen om je spieren en je zenuwstelsel te ontspannen.

Naast dit alles moet je voldoende B-vitaminen binnenkrijgen, want een tekort kan hoofdpijn veroorzaken.

Waar zit veel L-tryptofaan in?

L-tryptofaan is een essentieel aminozuur. Dat betekent dat je eigenlijk niet gezond kunt zijn zonder daar voldoende van binnen te krijgen. L-tryptofaan is nodig voor de productie van voldoende serotonine en melatonine. En daar is het ons om te doen. L-tryptofaan kun je voornamelijk vinden in de volgende voeding:

  • Noten en zaden
  • Zalm / vis in het algemeen
  • Eieren
  • Kaas
  • Haver
  • Bananen
  • Gedroogde dadels
  • Pinda’s
  • Melk
  • Vlees
  • Kalkoen
  • Chocolade

Helaas maken veel van deze voedingsmiddelen je dik. Je kunt eventueel ook L-tryptofaan innemen in de vorm van een supplement. Nog beter werkt het stofje 5HTP. Dat is een vorm van tryptofaan die gemakkelijk in de hersenen terecht komt. Beide stoffen zijn natuurlijk van aard.  Je mag deze supplementen echter niet combineren met sommige medicijnen. Let daar op! Lees eerst de bijsluiter van je medicijnen.

Welke voeding bevat veel kalium en magnesium?

De meeste groenten, fruit, noten en zaden bevatten veel kalium en magnesium. Het geeft een prettig en ontspannen gevoel als je meer dan 500 gram groenten eet.

Andere manieren om serotonine en melatonine te verhogen.

De belangrijkste activiteiten om serotonine te verhogen zijn een rustige wandeling of een warme douche. Ook kun je rustig een boek lezen. Je moet daarnaast je telefoon uitzetten en niet meer naar andere schermen kijken, zoals tv’s.

Helaas helpt ontspanning niet altijd voldoende dus zorg dat je voldoende L-tryptofaan, kalium en magnesium binnen krijgt.

B-vitaminen.

Bij een tekort aan B-vitaminen kun je hoofdpijn krijgen. Als je multivitaminen inneemt en gezonde voeding tot je neemt krijg je over het algemeen voldoende binnen. Als je hoofdpijn hebt kan dat komen door te veel snelle suikers in combinatie met een tekort aan B-vitaminen.

Wat je niet moet eten als je vaak hoofdpijn hebt.

Je kunt hoofdpijn vaak gemakkelijk voorkomen door minder snelle koolhydraten te nuttigen.  Eet dus minder van het volgende:

  • Frisdranken, energie drankjes of fruitsappen.
  • Wit brood.
  • Aardappels (vooral de zetmeelrijke versies).
  • Witte rijst.
  • Snoepgoed en gebak.
  • Chips.
  • Friet en gebakken aardappels.

Na het eten van deze voeding heb je vaak binnen korte tijd alweer honger, of je voelt hoofdpijn opkomen zetten.

Ook als je jeugdpuistjes hebt kun je de bovenstaande voeding beter niet eten. De voeding uit de lijst vergroot namelijk de kans op ontstekingen in je lichaam. Hetzelfde is overigens ook het geval bij het eten van teveel dierlijke producten zoals vlees, eieren en zuivel.

Gamen heeft ook goede kanten!

Naast het feit dat gamen een ontzettend leuke hobby is, heeft het ook nog andere goede kanten. Je kunt het samen doen met vrienden of juist vrienden maken op internet. Gamers krijgen daarnaast vaak een beter ruimtelijk inzicht en een verhoogde concentratie.

De beste gamers in de wereld blinken vaak uit op school. Een voorbeeld is “Serral”, de beste starcraft 2 speler ter wereld (2018). Zowel hij als zijn broer zijn ontzettend hoogbegaafd (IQ>140). Zijn broer studeert natuurkunde en dat is een ongelooflijk moeilijke studie. Serral heeft inmiddels meer dan 500 000 dollar verdiend en dat in de afgelopen twee jaar! Hij zal daarna ongetwijfeld ook een moeilijke studie gaan doen.

En dan over fortnite gamers zoals Ninja of Tfue nog te zwijgen… Zij zijn letterlijk multimiljonair geworden in het afgelopen jaar. Door zelf een youtube of twitch kanaal te starten kun je het leuke met het nuttige combineren. Je kunt namelijk inkomsten krijgen door reclames.

Maar dan wel eerst hoofdpijn en slapeloosheid voorkomen en je ouders of echtgenoot gerust stellen!

Tot slot

Uiteraard kun je op mijn blog nog veel meer nuttige dingen lezen over hoofdpijn:

Wat zijn de 8 oorzaken van mijn spanningshoofdpijn?

Is er een verband tussen suiker en hoofdpijn?

 

Bronnen:

www.Orthokennis.nl

www.wikipedia.nl

 

 

 

You May Also Like

About the Author: Bas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *