Hoofdpijn gerelateerde ontstekingen natuurlijk behandelen

Ontstekingen natuurlijk behandelen

Ontstekingen kunnen worden veroorzaakt door bacteriën, virussen, schimmels of auto-immuunziekten. Ontstekingen kunnen de oorzaak zijn van hoofdpijn, gewrichtspijn en andere soorten pijn. Hoe kunnen ontstekingsreacties op een natuurlijke manier worden behandeld?

Ontstekingen, die worden veroorzaakt door bacteriële infecties, kunnen worden bestreden met antibiotica. Een nadeel van antibiotica is dat de darmflora wordt aangetast, waardoor je zelfs lange tijd daarna nog nadelen kunt ondervinden. Naast de aantasting van de darmflora kunnen antibiotica bij langdurig gebruik tekorten veroorzaken. Tekorten zoals:

  • B-vitaminen,
  • Calcium,
  • Magnesium
  • Ijzer
  • Zink.

Ook hebben antibiotica bijwerkingen en negatieve wisselwerkingen. Een groot nadeel van antibiotica is dat er resistentie kan worden opgebouwd voor de werking ervan. Bij ziekte, kun je dan niet meer blindelings rekenen op de goede werking van antibiotica.

Vaak worden er naast antibiotica ook ontstekingsremmers voorgeschreven. Deze kunnen bij chronisch gebruik tekorten veroorzaken van:

  • Vitamine C.
  • Vitamine D.
  • Foliumzuur (B11).
  • Ijzer.
  • Kalium.
  • Calcium.
  • Magnesium.
  • Zink.

Daarnaast zijn er uiteraard ook vele bijwerkingen en wisselwerkingen. Het is dus niet vreemd dat mensen de behoefte hebben aan een natuurlijk alternatief voor antibiotica en ontstekingsremmers. Welke vitamines, mineralen, spoorelementen en kruiden kunnen worden gebruikt bij de bestrijding van ontstekingen?

Ontstekingen behandelen met vitamines die de werking van antibiotica versterken

Volgens onderzoekers zijn de volgende vitamines van belang: A, B1, B2, B6, B12, C, D, E en K. Deze vitamines vormen een positieve synergie met antibiotica. De antibiotica werken dus aanzienlijk beter als je betere bloedspiegels hebt van deze vitamines. Ook kan het zo zijn dat juist een aantal van deze vitamines uitgeput raken bij het gebruik van antibiotica. In de onderstaande lijst staat hoeveel je mag gebruiken als je ziek bent. Voor volwassenen:

  • A: 1,5mg (1500mcg) per dag
  • B1: 100-300mg per dag
  • B2: 75mg per dag
  • B6: 100-150mg per dag (absoluut niet meer).
  • B12: 1000mcg per dag
  • C: 5 x 1 gram magnesiumascorbaat per dag (zo goed mogelijk verspreid over de dag)
  • D: 2000 IE per dag (maximaal 6000IE per dag)
  • E: 400 IE per dag (niet meer dan 800IE)
  • K: 180mcg per dag

Deze waarden liggen allemaal hoger dan de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Maar de ADH is dan ook het minimum. De wat hogere doseringen zorgen ervoor dat het immuunsysteem optimaal kan werken.

Aangezien je een tekort kan krijgen van deze vitamines door het gebruik van antibiotica is de kans op een te hoge dosering niet zo groot. Daar komt nog bij dat de doseringen redelijk veilig zijn gekozen op basis van  de laagste maximale doseringen die ik heb kunnen vinden. Zorg ervoor dat je mg (milligram), mcg (microgram), en IE (internationale eenheden) niet door elkaar haalt!

Voor vitamine C geldt dat we magnesiumascorbaat of ester-c aanbevelen boven ascorbinezuur. Ascorbinezuur kan vanwege de zuurtegraad wat maag- en darmklachten veroorzaken. Daarnaast is de opname aanzienlijk beter en plas je deze vormen van vitamine C aanmerkelijk minder snel uit.

Veel vitamines zijn bovendien sterke antioxidanten. Dat betekent dat ze naast de werking op het immuunsysteem ook de vrijgekomen radicalen tegen gaan. Op die manier word dus ook de chemische ontstekingsreactie zelf geremd.

Aangezien er zeer veel vitamines bij betrokken zijn adviseer ik de inname van hoog gedoseerde multivitaminen tijdens iedere maaltijd. Voor hogere doseringen is dat echter niet handig. Voornamelijk vitamine C en D zijn vaak zeer laag gedoseerd in multivitaminen.

De versterking van het immuunsysteem

Naast de antibacteriële werking hebben deze vitamines een belangrijke rol in het immuunsysteem in het algemeen. Ze zijn dus ook van belang bij de bestrijding van virussen en schimmels.

Naast de bovenstaande lijst met vitamines kan ik vitamine B3 persoonlijk aanbevelen. De voornaamste reden daarvoor is, dat ik al jaren geen migraineaanvallen meer heb gehad. Migraine aanvallen komen door de ontsteking van de trigeminus (gezichtszenuw). Naast een remmende werking op ontstekingen, helpt niacine in hoge doseringen ook om allergische reacties te verminderen. Dit komt door het vrijkomen van histamine uit de mestcellen in het bloed. Een nadeel is dat je bij een ernstige allergie of astma juist geen B3 wilt gebruiken. Ga met de dosering niet hoger zitten dan: 2 x 500mg per dag bij de maaltijd. Bouw de dosering langzaam op en neem bij voorkeur een B-complex om disbalans te voorkomen.

Volgens Amerikaans onderzoek is de maximale hoeveelheid 6 gram vitamine B3 per dag. Volgens Europese richtlijnen is 900mg niacine met vertraagde opname het maximum. In dat laatste geval gaat het waarschijnlijk voornamelijk om het voorkomen van flushes (roodheid en tintelen van de huid als tijdelijk ongevaarlijk bijeffect). Bouw de de hoeveelheid langzaam op en je krijgt geen flush. Veel tabletten met een vertraagde opname zijn juist minder goed voor je vanwege de extra bestanddelen. Daarnaast schijnt een vertraagde opname vaak niet, of onvoldoende werkzaam te zijn.

Ontstekingen behandelen met andere lichaamseigen stoffen

Er zijn veel mineralen, spoorelementen en andere lichaamseigen stoffen die kunnen helpen bij ontstekingen. Een aantal daarvan zijn:

  • Jodium heeft een sterke antrimicrobiële werking en ondersteund daarnaast de schildklier bij de productie van hormonen en nog vele andere processen in het lichaam.
  • Selenium/ zink spelen een rol bij de aanmaak van nieuwe cellen, maar ook bij het immuunsysteem. Zinkzalf kun je onder andere gebruiken bij de wondverzorging, vanwege de antibacteriële werking, maar ook in je lichaam is het actief als je het als supplement inneemt.
  • Co-enzym Q10 ondersteunt het immuunsysteem en de energiehuishouding en is daarnaast een antioxidant, wat de ontstekingsreactie verminderd.
  • Palmitoylethanolamide is een lichaamseigen stof, beschermd de lichaamscellen en heeft daarnaast een ontstekingsremmende werking en een pijnstillende werking. Voornamelijk de pijnstillende werking kan van belang zijn bij chronische pijnklachten.

Een voordeel van alle lichaamseigen stoffen is dat ze niet de darmflora aantasten.

Het ontstekingsremmende dieet

Ontstekingen worden voornamelijk aangewakkerd als je bloedsuiker hoog is. Dat is bijvoorbeeld het geval bij diabetespatiënten. Ook gezonde mensen kunnen ontstekingen remmen door middel van een koolhydraatarm dieet, zoals bijvoorbeeld het ketogeen dieet.

Als u meer wilt weten over het ketogeen dieet, klik dan op de onderstaande link:

ketogeen dieet

Omega 3 vetzuren

Omega 3 vetzuren zijn betrokken bij de gezondheid van hart en bloedvaten en de hersenen. Daarnaast spelen ze een rol in het metabolisme en het remmen van ontstekingen.

Omega 3 zit voornamelijk in vette vis. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld zalm, makreel en paling. Hoe vetter de vis hoe beter. Naast omega 3 bevatten veel soorten vis, zoals bijvoorbeeld zalm ook vitamine D (450 internationale eenheden per 100 gram).

Als u voedingssupplementen koopt, neem dan bij voorkeur een supplement met EPA. Gebruik bij voorkeur 3 x 1 gram omega 3 supplement per dag voor therapeutische doeleinden.

De 14 beste antimicrobiële kruiden

Onze voorvaderen verzorgden hun wonden met kruiden die bij hen in de buurt voorhanden waren. Van redelijk wat kruiden is aangetoond dat ze inderdaad een antibacteriële werking hebben. Ook kun je ze als supplement of als thee gebruiken.

Sommige van deze middeltjes komt u iedere dag tegen in de supermarkt. Zoals bijvoorbeeld knoflook. Er is een reden waarom knoflook word gebruikt bij bijvoorbeeld sushi. Sushi is namelijk rauwe vis en kennelijk had men al vrij lang geleden door dat er een lagere kans was op voedselvergiftiging als er knoflook bij werd gebruikt.

Maar er zijn nog veel meer kruiden bekend:

  • Knoflook (ook in extract verkrijgbaar)
  • Honing (kan zelfs gebruikt worden bij wondgenezing)
  • Gember
  • Kruidnagel
  • Oregano
  • Echinacea, ook wel zonnehoed genoemd
  • Mirre (myrrh)
  • Tijmolie
  • Cayennepeper en veel andere soorten peper.
  • Colloïdaal zilver (eigenlijk geen kruid, maar een opgelost mineraal met een sterk antibacteriëel effect).
  • Grapefruit extract
  • Olijfblad extract
  • Indiase geelwortel (ook bekend als: kurkuma of turmeric)
  • Pau d’arco, onder andere voor het herstel van de darmflora, door candida tegen te gaan.

Een kruidenextract helpt mogelijk beter.

Je kunt veel bovenstaande kruiden gebruiken om mee te koken, maar je kunt er ook een extract van kopen. Een extract is vaak beter voor therapeutische doeleinden geschikt, omdat de kruiden daarin veel hoger gedoseerd zijn.

Vraag overigens wel aan uw huisarts of je een kruid mag gebruiken. Soms zijn er namelijk wisselwerkingen bekend met medicijnen. In het geval van kruiden in uw voeding is die wisselwerking wat minder aanwezig, wegens de relatief lage doseringen.

Naast een ectract in de vorm van een pil kunt u ook andere producten kopen, zoals thee. In het geval van een sinusinfectie kunt u bijvoorbeeld neussprays kopen met cayennepeper of andere kruiden.

Sommige extracten mogen niet over een langere periode gebruikt worden. Zorg dus dat je daar goed van op de hoogte bent.

Probiotica

Bij veel gebruik van antibiotica wordt de darmflora aangetast. Het kan daarom soms jaren duren voordat de darmflora weer is hersteld. Probiotica kunnen de darmflora helpen herstellen. Ook kan bijvoorbeeld Pau d’arco helpen bij het bestrijden van de ongezonde darmbacteriën, zoals candida.

Tot slot

Er zijn veel manieren om de bestrijding van bacteriële ontstekingen op een natuurlijke wijze te ondersteunen. Zo zijn er vitamines die een antibacteriële werking hebben. Veel van die vitamines zijn antioxidanten, die een beschermende werking hebben bij ontstekingen. Veel van deze vitamines kunnen een positieve synergie geven met antibiotica. Afhankelijk van het type medicijn, kunnen bepaalde vitamines uitgeput raken. Het is dus ook wenselijk om deze tekorten aan te vullen.

Ook andere lichaamseigen stoffen kunnen een bijdrage leveren aan het bestrijden van ontstekingen. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Jodium
  • Zink
  • Selenium
  • Co-enzym Q10
  • Omega 3 vetzuren
  • Palmitoylethanolamide (PEA).

Voornamelijk PEA is interessant, omdat het naast de ontstekingsremmende werking ook de pijn helpt verminderen.

Er zijn ook veel kruiden die kunnen helpen bij ontstekingen (of het goed houden van voeding). Van veel van deze kruiden is niet bekend of ze daadwerkelijk bij bepaalde specifieke ontstekingen een werking hebben. Er wordt helaas weinig onderzoek naar gedaan. Daarnaast kunnen bepaalde kruiden bij gebruik van hoge doseringen op de lange termijn een schadelijk effect hebben. Toch zijn kruiden interessant bij bijvoorbeeld het bestrijden van de slechte darmflora.

Van alle aanbevelingen zijn het gebruik van vitamine C en D in hoge doseringen het belangrijkst. Vanwege het gebrek aan zon in het Europa en het feit dat de mens niet zelf vitamine C kan aanmaken. Bijna alle dieren kunnen dat overigens wel. Het gaat daarbij om 2 tot 4 gram vitamine C per dag als je dat omrekent naar de mens.

Bol.com heeft een zeer groot aanbod aan voedingssupplementen. Ik kan vitamine C en D van harte aanbevelen. Ik gebruik zelf niacine en B-complex ter voorkoming van migraineaanvallen. Let daarbij op de doseringen en het aantal capsules per verpakking.

Voor meer informatie over orthomoleculaire therapie klikt u op de onderstaande link:

Orthomoleculaire therapie

 

 

Bronnen:

Luciano Adorini, Giuseppe Penna, Control of autoimmune diseases by the vitamin D endocrine system, Nature Clinical Practice Rheumatology volume4, pages 404–412 (2008), | https://www.nature.com/articles/ncprheum0855

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321108.php

https://www.healthline.com/health/natural-antibiotics

https://www.thehealthyhomeeconomist.com/how-to-use-best-natural-antibiotics/

Dima A Youssef et al, Antimicrobial implications of vitamin D, Dermatoendocrinol. 2011 Oct-Dec; 3(4): 220–229.Published online 2011 Oct 1.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3256336/

Shahzad S et al, Evaluation of synergistic antimicrobial effect of vitamins (A, B1, B2, B6, B12, C, D, E and K) with antibiotics against resistant bacterial strains. J Glob Antimicrob Resist. 2018 Jun;13:231-236. doi: 10.1016/j.jgar.2018.01.005. Epub 2018 Feb 3.

New research shows that vitamin D increases the body’s antimicrobial peptides, which are naturally occurring antibiotics in the body., https://www.vitamindcouncil.org/newsletter-is-vitamin-d-an-antibiotic/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3520031/

https://www.orthokennis.nl

 

You May Also Like

About the Author: Bas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *