Orthomoleculaire therapie

Orthomoleculaire therapie

De grondlegger van de orthomoleculaire therapie is Linus Pauling (1901-1994) een tweevoudig Nobelprijswinnaar. De Amerikaanse scheikundige won de Nobelprijs voor zijn onderzoek naar de aard van de chemische binding (1954). De  Nobelprijs voor de vrede, won hij voor zijn enorme inzet voor de reductie van bovengrondse kernproeven (1962). Zijn IQ was 190, dat is 25 hoger dan Albert Einstein(IQ 165) en toch heeft gek genoeg bijna niemand van hem gehoord.

De term: “orthomoleculaire therapie”, of “orthomoleculaire geneeskunde” werd door Linus Pauling als eerste gebruikt. Hij bedoelde daarmee: geneeskunde door het lichaam exact te geven wat het nodig heeft: voldoende vitamines, mineralen en spoorelementen. De vraag is en blijft echter: wat is voldoende?

Hoe orthomoleculaire therapie invloed had op de wereldgeschiedenis

Scheurbuik was een afschuwelijke ziekte onder bemanningsleden van schepen tijdens de 17e, 18e en 19e eeuw, omdat zij nauwelijks groente en fruit aten.

De Engelse vloot had als eerste goede voedingsrichtlijnen voor bemanningsleden onder meer door het eten van voldoende fruit. Ieder schip moest verplicht fruit aan boord hebben. Zo kun je zien dat orthomoleculaire therapie heeft bijgedragen aan de wereldheerschappij van het grote Britse rijk. En dat nog voordat Linus Pauling deze term gebruikte.

Vitamines binnen de orthomoleculaire therapie

Vitamines zijn absoluut onmisbaar voor het menselijk lichaam. Het gaat daarbij voornamelijk om stoffen die niet, of in onvoldoende mate, door het lichaam zelf worden aangemaakt. Je moet de vitamines dus door middel van de voeding binnenkrijgen. Of door sterk zonlicht in het geval van vitamine D. Krijg je een tekort van een bepaalde vitamine, dan wordt je ziek. Aan bijna iedere vitamine is wel een deficiëntieziekte gekoppeld te weten:

  • Bij een vitamine A (Retinol) tekort: oog en huidziektes, nachtblindheid, scheuren van de wand van het oog.
  • Bij een vitamine B1 (Thiamine) tekort: Beriberi. Een vorm tast het hart en de bloedvaten aan en een andere vorm van beriberi geeft neurologische symptomen.
  • Bij een tekort aan vitamine B2 (Riboflavine):Glossitis. Een ontsteking van de tong door schimmels of bacterië
  • Bij een tekort aan vitamine B3 (Niacine): Pellagra (diarree, ontsteking van de huid, dementie en de dood).
  • Bij een vitamine B6 (Pyridoxine) tekort: Anemie: onvoldoende rode bloedcellen.
  • En nog vele andere ziektes.

Bij een tekort van vitamines wordt je dus ziek. Het bizarre is dat bijvoorbeeld het voedingscentrum aangeeft dat therapie door middel van vitamines onvoldoende bewezen is, terwijl je dood gaat als je ernstige tekorten hebt. Vreemd is het niet? Orthomoleculaire therapie heeft nog een inhaalslag te maken.

Zelfs het voedingscentrum geeft aan dat je een tekort aan bepaalde vitamines en mineralen hebt als je je aan al hun voedingsvoorschriften houd zoals de schijf van vijf. Misschien had Linus Pauling gelijk dat ziektes ontstaan door tekorten in de voeding.

Aan welke vitamines, mineralen en spoorelementen hebben mensen in de westerse samenleving het vaakst een tekort?

De tekorten die je hebt, zelfs als je je aan de richtlijnen van het voedingscentrum houdt zijn:

  • Ijzer
  • Zink
  • Selenium
  • Vitamine B11 (Foliumzuur)
  • Vitamine A
  • Vitamine D

Een groot gedeelte van de bevolking heeft daarnaast een tekort van:

  • Vitamine B1
  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Magnesium
  • Kalium

Zoals u kunt zien zijn de tekorten in de westerse samenleving behoorlijk aanwezig. Daarnaast zijn er nog andere tekorten die bekend zijn, maar die in onvoldoende mate door het voedingscentrum worden benadrukt:

  • Omega 3 vetzuren (aanwezig in bijvoorbeeld zalm, makreel, paling)
  • Jodium (alleen in jozozout of brood)
  • Eiwitten

In de westerse samenleving heerst het probleem onder ouderen dat zij door spierzwakte vaker ongelukken krijgen. Gemiddeld genomen verliezen ouderen ieder jaar ongeveer 3% van hun spiercapaciteit. Spierzwakte kan eenvoudig worden voorkomen door een goede voeding en voldoende beweging. De orthomoleculaire therapie is dus ook van belang bij het gezond ouder worden.

Is het slikken van multivitamine voldoende?

Helaas hebben ook mensen, die multivitamine slikken nog te vaak een tekort. Allereerst is de zogenaamde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vaak niet toereikend. De ADH is het absolute minimum wat noodzakelijk is om niet dood te gaan. Maar echte gezondheidsrichtlijnen worden door de ADH onvoldoende aangegeven. Voorbeelden van tekorten die optreden ondanks het gebruik van multivitaminen zijn:

  • Vitamine C ( ADH= 70mg, aanbevolen door wetenschappers: 2 gram per dag).
  • Vitamine D (ADH= 400IE, aanbevolen door wetenschappers: 2000 IE per dag, dat is circa 50 microgram=mcg).
  • Magnesium (ADH=250-350mg, aanbevolen door wetenschappers: 300-400mg)
  • Omega 3 vetzuren (ADH= 0, aanbevolen door wetenschappers: 3 capsules van 1 gram per dag).
  • Jodium als je geen brood eet.

Binnen de orthomoleculaire therapie wordt voornamelijk waarde gehecht aan het optimaliseren van de gezondheid in plaats van het hanteren van een minimum.

Vitamine C

De mens kan zelf geen vitamine c aanmaken, wat overigens wel het geval is bij bijna alle dieren uit het dierenrijk. De mens heeft wel het gen om vitamine C aan te kunnen maken, maar deze staat als het ware “uit”, waardoor er een belangrijk enzym ontbreekt in de lever.

Het verliezen van de mogelijkheid om zelf vitamine C aan te maken komt waarschijnlijk door een genetische mutatie bij een voorvader van ons. Maar de noodzaak om voldoende binnen te krijgen is niet verdwenen.  Vitamine C is dus van veel meer belang dan de meeste mensen weten.

Als je de aanmaak van vitamine C omrekent van dieren naar mensen, dan zou de mens minimaal 2 gram vitamine C per dag moeten aanmaken. Als je de aanmaak van geiten omrekent naar de mens, zou de mens zelfs 13 gram vitamine C per dag moeten hebben.

Bij ziekte neemt de productie van vitamine C in dieren enorm toe, tot wel 15 tot 25 gram per dag als je het omrekent naar mensen. Dat is een indicatie dat de mens bij ziekte ook meer vitamine C zou moeten gebruiken.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine c

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bedraagt: 70 milligram. Dat is een enorm verschil met de observatie van wetenschappers. Met andere woorden de ADH is echt niet voldoende voor een goede gezondheid. Het is echter wel voldoende om niet dood te gaan aan scheurbuik. De maatstaven die door het voedingscentrum worden gehanteerd zijn dus niet toereikend voor een optimale gezondheid.

Als u vitamine C inneemt kunt u kiezen tussen natriumascorbaat, magnesiumascorbaat, ester-c en ascorbinezuur. Natriumascorbaat is over het algemeen beter bij het gebruik van grote hoeveelheden, omdat het niet zuur is en dus meer lichaamseigen. Bij ascorbinezuur kun je eerder bijeffecten krijgen zoals buikkramp en diarree.

Plas je supplementen niet veel te snel weer uit?

Soms hoor je van mensen dat je vitamine C weer uit plast en dat het zonde is van je geld. Als dat waar is zouden sommige medicijnen ook nutteloos zijn en zouden dieren ook voor niks zoveel vitamine c aanmaken. Het ligt overigens ook aan wat je slikt. Ester-C is de variant van vitamine C die verreweg het beste wordt opgenomen. Daarnaast verblijft ester-c, 4 keer zo lang in het lichaam als ascorbinezuur. Het maakt dus veel verschil of je wel de juiste supplementen slikt.

Wat voor symptomen zijn een aanwijzing voor een tekort aan vitamine C?

Tekorten aan vitamine C leiden tot:

  • Een veel hogere gevoeligheid voor infectieziekten van de normale verkoudheid tot aan de longontsteking. Vitamine C is erg belangrijk voor het immuunsysteem.
  • Droge, beschadigde huid.
  • Langzaam helende wonden
  • Pijnlijke, gezwollen gewrichten
  • Vermoeidheid
  • Gewichtstoename
  • Chronische ontstekingen en oxidatieve stress (slecht voor gezondheid van de lichaamscellen en eventueel een mogelijke oorzaak van kanker).
  • Prikkelbaarheid

Deze klachten kun je theoretisch gezien ook krijgen als je slechts de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid slikt.

Vitamine D

Voor vitamine D geld dat je niet teveel mag hebben, maar dan moet je meer dan 6000 IE slikken om een overschot te krijgen.  Als je 2000IE per dag slikt draagt dat bij aan een optimale gezondheid, waarbij zelfs de gemiddelde kans op sterfte ten gevolge van ernstige ziektes met 20% afneemt. Dat is een enorm effect.

Vitamine D is slechts voor een beperkte mate te vinden in voeding:

  • Zalm 450 IE per 100 gram
  • Haring 800 IE per 100 gram
  • 2 met margarine besmeerde boterhammen: 25 IE

Krijgt u te weinig vitamine D binnen dan moet u het dus alleen van de zon hebben. Het grote probleem is dat de zon in de westerse wereld alleen voldoende schijnt in de zomermaanden. De herfst, de winter en de lente geven onvoldoende zonnesterkte om ook maar in de buurt te komen van de 2000 IE (2000 internationale eenheden is 50mcg) per dag.

Een tekort aan vitamine D

Volgens de evolutieleer is de eerste mens ontstaan in Afrika, in de buurt van de evenaar. Deze kraamkamer van de eerste mens was uitzonderlijk rijk aan zon gedurende het hele jaar. Daarnaast was er overal veel groente en fruit te vinden en dieren om op te jagen.

In de loop van duizenden jaren is de mens zich gaan verspreiden over de rest van de aarde. Met dezelfde genen heeft de mens echter een vitamine D tekort in de landen die ver van de evenaar afliggen. Voornamelijk ook zwarte mensen, die naar Noord Europa komen, hebben bijna altijd een tekort aan vitamine D.

Wat zijn de mogelijke gevolgen van een tekort aan vitamine D?

Een vitamine D tekort komt dus vaak voor in de westerse samenleving, maar wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste symptomen van een tekort?

  • Een tekort aan calcium in het bloed veroorzaakt door een tekort aan vitamine D
  • Botontkalking, klachten aan gewrichten, de rug en gebitsproblemen
  • Spierpijn
  • Een hoge bloeddruk (hart- en vaatziekten)
  • Auto-immuunziekten, zoals allergieën
  • Problemen aan de luchtwegen, zoals astma.
  • Diabetes (zowel type 1 als type 2)
  • MS (multiple sclerose, een ziekte gekenmerkt door steeds erger wordende uitvalverschijnselen)
  • Depressie en de bipolaire stoornis.
  • Gewichtstoename en vermoeidheid

En vitamine D speelt een belangrijke rol bij het verminderen van de kans op sterfte bij ernstige ziekten (met gemiddeld  maar liefst 20%).

Omega 3 vetzuren en jodium

De mens leefde voornamelijk in gebieden met veel water en vissen en andere voeding uit de zee zoals algen en zeedieren. Deze waren dan ook een dagelijkse bron van voeding. Vissen, algen en schelpdieren zijn rijk aan jodium en vissen zijn rijk aan omega 3 vetzuren.

Zowel jodium als omega 3 vetzuren zijn ontstekingsremmend. Jodium kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij de wondontsmetting. Omega 3 speelt een belangrijke rol bij de gezondheid van hart- en bloedvaten en de hersenen. Het gebruik van omega 3 bevorderd een goede psychische gezondheid.

Sommig multivitamine preparaten bevatten voldoende jodium (150mcg). Maar omega 3 tekorten zijn daarentegen niet te verhelpen met het slikken van multivitamine. Aanbevolen wordt: 3x 1 gram omega 3 per dag (met bij voorkeur veel EPA).

Symptomen van een tekort aan omega 3 vetzuren

Veel mensen weten niet eens dat ze een tekort kunnen hebben van deze vetzuren. Helaas zijn omega 3 vetzuren echt van groot belang voor de gezondheid. Zonder voldoende omega 3 vetzuren kun je de volgende symptomen krijgen:

  • Een verminderde gemoedstoestand of depressie. Omega 3 is belangrijk voor de staat van de hersenen.
  • Vermoeidheid en overgewicht. Omega 3 speelt een belangrijke rol bij cellen in het lichaam die van vitaal belang zijn voor het metabolisme.
  • Een grotere kans op hart- en vaatziekten.
  • Een verminderde gezondheid van het oog.
  • Gewrichtsklachten en artritis.
  • Een verminderd concentratievermogen.
  • Een slechte huid.

Symptomen van een tekort aan jodium

In de westerse samenleving wordt het jodiumtekort onder andere aangepakt door het toe te voegen aan zout in onder andere het brood. Ook kunnen multivitaminen wat jodium bevatten. Toch kunnen er nog tekorten optreden als je bijvoorbeeld weinig brood eet of als je multivitaminen slikt zonder jodium. Symptomen van een tekort aan jodium kunnen zijn:

  • Cognitieve problemen zoals: concentratieproblemen en geheugenverlies.
  • Vermoeidheid, lusteloosheid sloomheid.
  • Depressie, neerslachtigheid
  • Gewichtstoename, dikke enkels en een gezwollen gezicht.
  • Een vertraagde hartslag.
  • Een slechte huid en slecht haar, inclusief haaruitval.
  • Problemen aan de ogen en het gehoor, zoals: gezwollen ogen en slechthorendheid.
  • Spierpijn en spierkrampen.
  • Het snel koud krijgen.
  • Een verlaagd libido (verminderde zin in seks).
  • Obesitas

Bij onbehandelde tekorten krijg je last van een opgezwollen schildklier, wat ook wel een struma wordt genoemd. Het gevolg daarvan is dat je schildklierhormonen in onvoldoende mate worden geproduceerd. Of je hebt teveel schildklier hormonen of je hebt een tekort.

Voor zwangere vrouwen is de kans op een miskraam of de geboorte van een kind met afwijkingen een stuk groter. Dit is zowel het geval voor lichamelijke als geestelijke afwijkingen. Bij kinderen heeft een jodiumtekort gevolgen voor de groei en de ontwikkeling.

Jodium speelt een belangrijke rol bij crisismanagement na een nucleaire ramp, zoals in Fukushima. Dit komt omdat Jodium de schildklier helpt beschermen tegen de opname van radioactief jodium. Daarnaast helpt jodium bepaalde vormen van kanker te voorkomen.

Vandaar ook dat de overheid jodiumpillen verstrekt aan de bevolking in een straal van 100km van een kerncentrale. Maar volgens het voedingscentrum is orthomoleculaire therapie niet bewezen… Vreemd toch? De werking van bijvoorbeeld jodium en vele andere supplementen is wel degelijk zeer goed bewezen.

Magnesium

Vroeger kreeg de mens van nature meer magnesium binnen door bijvoorbeeld het drinken van water rijk aan mineralen, het eten van zeewier en algen, bladgroente, noten en bananen. In het westen zit magnesium in mindere mate in de landbouwgrond. Overigens zit er nog wel wat magnesium in het water wat uit de kraan komt.

Over het algemeen proberen drinkwaterbedrijven het drinkwater niet al teveel mineralen te laten bevatten, omdat hard water bijvoorbeeld erg slecht is voor de wasmachine en bepaald keukengerij.

Magnesium heeft een rustgevend effect op het zenuwstelsel en de spieren. Het is van groot belang voor het hebben van sterke botten Je hebt daarnaast voldoende calcium nodig, maar daar krijgt de mens over het algemeen al voldoende van. Er wordt een verhouding van 2 á 3 staat tot 1 aangeraden tussen calcium en magnesium (ADH: calcium 1 gram, magnesium: ADH=300 -400 mg).

Magnesium kun je kopen als magnesiumoxide en magnesiumcitraat. Magnesiumcitraat wordt veel beter opgenomen.

Symptomen van een magnesiumtekort

Zware magnesiumtekorten komen niet vaak voor in de westerse samenleving. Maar dat neemt niet weg dat we er wat meer van zouden mogen hebben dan de ADH, omdat de mens in het verleden meer magnesium binnenkreeg. De onderstaande klachten kunt u krijgen bij een magnesiumtekort:

  • Overspannenheid, slaperigheid, slechte nachtrust, onrust en paniekaanvallen.
  • Depressie
  • Verwardheid
  • Spierkrampen
  • Darmklachten, zoals obstipatie.
  • Migraine en theoretisch gezien ook clusterhoofdpijn, mits je voor een van beide aanleg hebt.
  • Spanningshoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Oorsuizen
  • Een verminderde doorbloeding en een koud gevoel.
  • Hartproblemen zoals hartkloppingen en hartritmestoornissen.

Heeft u last van spanningshoofdpijn? Dan kunnen de onderstaande links u helpen:

Spanningshoofdpijn natuurlijk behandelen met deze 8 adviezen

Heeft u last van migraine of clusterhoofdpijn? Dan kunnen de onderstaande links u helpen:

11 Manieren om migraine op natuurlijke wijze te behandelen

Clusterhoofdpijn natuurlijk behandelen met 4 supplementen

Tekorten veroorzaakt door medicijngebruik

Van veel medicijnen is bekend dat ze op de lange termijn tekorten kunnen veroorzaken. Zo is bijvoorbeeld van cholesterolverlagers (statines) bekend dat je een tekort aan co-enzym Q10 kunt krijgen, omdat de aanmaak daarvan geblokkeerd wordt door het medicijn.

Er zijn nog veel meer voorbeelden bekend van tekorten die optreden door het chronisch slikken van medicijnen:

  • Statines (cholesterolverlagers)=> Q10, vitamine A, B12, D, E, B11(foliumzuur) en ijzer.
  • Maagzuurremmers=>tekort vitamine B12, B11(foliumzuur), vitamine D, calcium, zink.
  • De anticonceptiepil=>tekort vitamines B1, B6, C, D, magnesium, calcium, kalium, zink, natrium.
  • Antidepressiva=> tekort co-enzym Q10 en vitamine B12.
  • Antibiotica=> B-vitaminen, calcium, magnesium,ijzer, zink en de darmflora wordt aangetast.
  • Pijnstillers: vitamines B, C en mineralen.
  • Medicijnen voor diabetici=> tekorten aan co-enzym Q10, vitamine B12 en B11 (foliumzuur).
  • Ontstekingsremmers=> Vitamine C,D, foliumzuur (B11), ijzer, kalium, calcium, magnesium, zink (kan verschillen afhankelijk van het soort ontstekingsremmer). Corticosteroïden in het bijzonder verminderen de vitamines: A, D en C.
  • Bloeddruk verlagende medicijnen=> B6, Q10, melatonine (hormoon wat vrijkomt als het donker wordt en wat noodzakelijk is voor een goede nachtrust).
  • Diuretica (ook wel plaspillen genoemd)=> vitamines B1, B6, C, calcium, magnesium, kalium, natrium, zink en sommige diuretica: Q10.
  • Hormoonsubstitutietherapie=> B2, B3,B6, B11(foliumzuur), B12, C.

Het ergste aspect hieraan is de onwetendheid van het merendeel van de artsen. De meeste artsen hebben geleerd dat de heilzame werking van de suppletie van vitamines onvoldoende bewezen is. Dat is de standaard op de huidige medische opleidingen.

Orthomoleculaire geneeskunde hoort thuis in de zorg

Is de bovenstaande lijst niet schokkend? Veel van de bovenstaande medicijnen worden chronisch gebruikt, door diabetici, of mensen met chronische hartproblemen. Vervolgens worden deze mensen door het medicijngebruik beroofd van de vitamines, mineralen, spoorelementen en co-enzymen die ze waarschijnlijk ontzettend hard nodig hebben voor hun herstel. Sterker nog, het herstel wordt zelfs tegengewerkt door het krijgen van tekorten. De orthomoleculaire therapie zou hierdoor eigenlijk een belangrijke rol moeten spelen binnen de geneeskunde.

Co-enzym Q10 is absoluut noodzakelijk voor de aanmaak van voldoende energiemoleculen (ATP) om de spieren, zoals het hart te voeden. Mensen die cholesterolverlagers slikken zijn dus eigenlijk bezig om hun hart uit te putten van de energiebron. Het gevolg is dat je een hogere bloeddruk krijgt en nog meer medicijnen moet gaan slikken. Allicht zou dit voldoende reden moeten zijn voor cardiologen om suppletie van Q10 toe te passen. Helaas gebeurt dat veel te weinig. Het is nog veel erger dan dit.

De meeste cardiologen zullen zeggen dat het gebruik van Q10 onvoldoende wetenschappelijk is bewezen. Wat ze echter vergeten is dat het in de meeste bijsluiters staat van medicijnen. En medicijnen worden onderworpen aan enorme onderzoeken voordat ze worden toegelaten door de overheid. De toepassing van Q10 is dus noodzakelijk, ook al is de werking voor gezonde mensen misschien onvoldoende bewezen.

Tot slot

In de westerse samenleving komen tekorten aan vitamine C, D, omega 3, magnesium en jodium nog steeds te vaak voor. En dat is onnodig. Door middel van orthomoleculaire therapie kunnen veel problemen worden voorkomen.

Veel medicijnen veroorzaken naast bijwerkingen en negatieve wisselwerkingen ook nog eens een tekort aan vitamines, mineralen en spoorelementen. Toch zijn er bijna geen artsen die advies geven over de aanvulling van deze tekorten.

Alles bij elkaar genomen is de orthomoleculaire therapie meer dan alleen het aanvullen van tekorten van vitamines en mineralen. Ook als je theoretisch gezien niet een tekort hebt, kun je door middel van suppletie van bepaalde vitamines, mineralen en spoorelementen nog bepaalde positieve effecten bewerkstelligen.

Bol.com heeft een zeer ruim assortiment van voedingssupplementen. Voornamelijk vitamine C en D zijn van belang, omdat je deze bijna niet voldoende via de voeding kunt binnenkrijgen. Daarnaast kan ik het boek: gezond met voedingssupplementen aanbevelen.

 

Bronnen:

De meest fantastische bron is een college van studium generale op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=lzfAPhhSa0M&t=3587s

https://www.organicolivia.com/2017/02/introducing-our-brand-new-anti-stress-magnesium-kit/842823f9a98a88bcd2ad1a9890b06a6d/

https://www.glutenfreesociety.org/medications-that-cause-gut-dysfunction/

https://www.uspharmacist.com/article/vitamin-deficiencies-in-seniors

https://www.pmfias.com/vitamins-minerals-deficiency-diseases-food-sources-of-vitamins-minerals/

http://ask.learncbse.in/t/give-examples-for-the-vitamin-deficiency-diseases/17719

https://bakerchiropractic.org/learning-center/vital-vitamin-d/

https://www.testa-omega3.com/nl/nieuws/Symptomen-van-omega-3-tekort

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/143443-magnesiumtekort-symptomen-gevolgen-oorzaken-en-aanvullen.html#magnesiumtekort-symptomen

 

 

You May Also Like

About the Author: Bas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *