Artritis verhelpen met een dieet

Artritis veroorzaakt hoofdpijn bij beide slapen, wat ook wel “arteriitis temporalis” wordt genoemd. Dit komt door een ontsteking van de aderen ter plekke van de slapen. Artritis wordt veroorzaakt door kristallen die bestaan uit urinezuur en dat wordt geproduceerd uit purine. Helaas is de consumptie van purine niet te vermijden, omdat het in alle planten en dieren voorkomt. Uit nieuwe studies blijkt echter dat planten juist een beschermende werking hebben tegen artritis. Zelfs planten en paddenstoelen die veel purines bevatten, hoeven niet vermeden te worden. Dit komt door het feit dat vrijwel alle planten basisch zijn. Daarbij spelen voornamelijk mineralen zoals: calcium, magnesium en kalium een grote rol.

In het onderstaande plaatje zie je concentratie urinezuur bij een patiënt. Na 5 dagen werd er omgeschakeld naar een veganistisch dieet zonder geraffineerde producten zoals meelproducten of suiker. Zoals je kunt zien gaat de hoeveelheid urinezuur in het bloed binnen 2 dagen tijd met ongeveer 90% omlaag.

Urinezuur bij artritis

De resultaten zijn spectaculair te noemen, als je meeneemt dat medicatie dit niet zo goed en veilig kan. Daar later meer over. Het blijkt zo te zijn dat voornamelijk vlees en alcohol een belangrijke rol spelen bij het veroorzaken van jichtaanvallen. Het effect is namelijk reproduceerbaar in wetenschappelijk onderzoek. Binnen korte tijd na een maaltijd met vlees en alcohol kan iemands urinezuur omhoog gaan van 2 naar 6,1.  Vandaar dus dat de artritis gerelateerde hoofdpijnklachten vaak in de vorm van aanvallen komen.

Medicatie bij artritis

Voor artritis wordt meestal Allopurinol voorgeschreven of vergelijkbare medicatie met een andere naam. Dat is “relatief veilig”.  Je hebt 2% kans op een overgevoeligheid voor de medicatie. In ongeveer 20% van de gevallen overlijd de betrokken persoon aan de gevolgen daarvan. En dat is de veiligste medicatie die op dit moment (zie bron onderaan dit artikel uit 2016), beschikbaar is. Met andere woorden, er is simpelweg geen goed alternatief voor een  veganistisch dieet.

Dieet voor artritis

Doctor Michael Greger van de universiteit van Harvard beveelt een “wholefood plantbased diet” aan. Dat is een veganistisch dieet, zonder bewerkte koolhydraten of bewerkte vetten.

In het onderstaande plaatje zie je wat dat ongeveer inhoud:

Veganistisch dieet

Het bovenstaande ongeraffineerde veganistische dieet bevat de volgende porties:

  1. 3 Porties van bonen, erwten of linzen(ca 3x 150=450 gram gram/d).
  2. 1 Portie Bessen: 100-125g dag = Alle kleine soorten fruit.
  3.  3 Stuks fruit naar keuze.
  4.  1 Portie kruisbloemigen (150 gram broccoli, bloemkool, boerenkool, rodekool, witlof, radijsjes, bokchoy, spruitjes en allerlei koolsoorten).
  5. 2 Porties groene bladgroenten (mag ook kruisbloemig zijn).
  6.  2 Porties Andere groenten (mogen ook kruisbloemigen of paddenstoelen zijn).
  7.  1 Eetlepel gebroken lijnzaad (voor de omega 3 vetzuren.
  8.  1 Portie noten naar keuze (30 gram/handje).
  9.  Kruiden en specerijen, bij voorkeur een kwart theelepel kurkuma met wat zwarte peper.
  10. 3 Porties hele granen: roggebrood, spelt.
  11. 5 Porties water, thee of andere gezonde dranken. Dat is omgerekend 1,8 liter water per dag.
  12. 90 Minuten rustig sporten (lopen, fietsen, huishouden) of 40 minuten op een wat hoger tempo.

Belangrijke zaken om op te letten met een veganistisch dieet:

  1.  Vitamine B12  bij voorkeur methylocobalamine en adenosylcobalamine, omdat dat de twee natuurlijke vormen zijn. Bij het gebruik van cyanocobalamine moet je ongeveer 1000 mcg per dag nemen, omdat deze vorm uitzonderlijk slecht wordt opgenomen.
  2. 2000 IE (eenheden) vitamine D3 per dag dat is ook wel: 50 mcg (50 microgram). Bijna iedereen in Nederland kan wat meer vitamine D3 gebruiken, omdat we gedurende het jaar vrijwel geen sterk zonlicht op onze huid krijgen. Vitamine D3 is een vetoplosbare vitamine die niet in plantaardige voeding terug te vinden is. Het is verstandig om tijdens de herfst, de winter en de lente vitamine D3 te nemen. Tijdens de zomer neem je alleen vitamine D3 als je helemaal geen zon op de huid krijgt.
  3. Voor het herstel adviseer ik probiotica, kefir, yakult, zuurkool en andere gefermenteerde producten (geen alcohol). Het veganistisch dieet bevat zeer veel vezels. Dit kan voornamelijk een probleem zijn als je darmflora verstoord is. Je kunt klachten krijgen als obstipatie en diarree. Deze klachten gaan vanzelf weg als je darmflora hersteld is. De darmflora wordt echter aangetast door geraffineerde koolhydraten, alcohol en dierlijke voeding.
  4. Bonen, linzen en noten hebben niet een compleet profiel van aminozuren. Vandaar dat het belangrijk is om hele granen toe te voegen, zoals donker volkoren roggebrood of spelt, zilvervliesrijst, quinoa en glutenvrije havermout. Bijna alle soorten brood vallen niet onder de hele granen. Volkorenbrood is meestal voor 49% witte bloem en andere soorten bruin brood zijn gekarameliseerd.

Tot slot

Artritis gerelateerde hoofdpijn is een secundaire soort hoofdpijn, welke wordt veroorzaakt door urinezuur. Artritis kan worden verholpen met een veganistisch dieet, waarbij de suppletie van vitamine B12 en vitamine D3 noodzakelijk zijn.

Bron:

Dr. Michael Greger’s youtube video over dit onderwerp van 2016. De wetenschappelijke bronnen staan in zijn video: